Praktische info

Praktische info

Algemene voorwaarden

Bekijk hier de algemene voorwaarden.

Business Runs

Tijdens de NN Marathon Rotterdam kun je met je collega's een sportieve topprestatie neerzetten door deelname aan de TBI Business Runs. Deelname aan en trainen voor de TBI Business Runs zorgt niet alleen voor een goede onderlinge sfeer maar ook voor gezonde en actieve werknemers die bruisen van de energie. De TBI Business Runs bestaan uit de TBI Business Estafette Marathon en de TBI Business Duo Marathon.

Categorieën

Toekenning van de leeftijdscategorie bij de marathon vindt plaats aan de hand van jouw leeftijd op de dag van het evenement. Bekijk hier de indeling.

Net als voorgaande jaren zijn er geldprijzen voor de eerste drie mannen en vrouwen vanaf categorie M35 en hoger.

Overige afstanden
Bij de AD City Run Rotterdam en de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam zijn geen leeftijdscategorieën, uitsluitend onderverdeling in man en vrouw. Bij deze afstanden zijn ereprijzen te winnen.

Datum

Zaterdag 4 april 2020

  • NN Kids Runs
  • AD City Run Rotterdam

Zondag 5 april 2020

  • NN Marathon Rotterdam
  • AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam
  • TBI Business Runs
Digitaal magazine

Proef alvast de sfeer van dit fantastische evenement en bekijk hier het NN Marathon Rotterdam terugblikmagazine. Laat dit een begin zijn van een geweldige reis die jij met ons gaat maken op weg naar zaterdag 6 en zondag 7 april.

Finish

De finish is vóór het Stadhuis op de Coolsingel. Je wordt verzocht na het passeren van de finishstreep door te lopen om zo voor een vlotte doorstroming te zorgen. Bij de finish dien je daarom de aanwijzingen van de organisatie strikt op te volgen.

In het verzorgingsgebied na de finish ontvang je afhankelijk van de temperatuur een plastic deken, jouw medaille en verdere verzorging. Er zijn kramen waar je water, AA Drink Iso-Lemon, bananen en thee kunt krijgen. Het afgezette gedeelte achter de finish is alleen toegankelijk voor deelnemers en de organisatie, dus niet voor toeschouwers of begeleiders. 

Finishcertificaat

Elke finisher krijgt een persoonlijk downloadable finishcertificaat. Deze is te vinden op jouw persoonlijke uitslagenpagina.

Finishfoto

Marathon-Photos is de officiële fotograaf voor de NN Marathon Rotterdam. Alle deelnemers worden gefotografeerd op meerdere plekken van het parcours en natuurlijk bij de finish. Ook worden er persoonlijke filmpjes gemaakt. Dus zorg dat jouw startnummer goed zichtbaar is en lach naar de camera. Op jouw uitslagenpagina staat de link waar jij de foto’s en filmpjes kunt bekijken en bestellen.  

Gevonden voorwerpen

Gevonden voorwerpen worden verzameld bij de tasseninname op het Schouwburgplein in de eerste tent (de laagste nummers).

Goede doel

Het goede doel voor de NN Marathon Rotterdam 2019 is LINDA.foundation.

Graveren medaille

Laat je medaille direct graveren na je finish! In het inschrijfformulier kun je hiervoor "medaille graveren" aanvinken. Als je het bij jouw inschrijving aangeeft, bedragen de kosten hiervoor op zaterdag voor de AD City Run Rotterdam en de NN Kids Runs € 5,00 en op zondag voor de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam en de NN Marathon Rotterdam € 6,50.

Als je dit niet bij je inschrijving vooraf hebt aangegeven, kun je je medaille na afloop laten graveren, maar de kosten bedragen dan € 6,50 voor de NN Kids Runs en AD Mini Marathon. Voor de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam en de NN Marathon Rotterdam is het € 8,00.

Inschrijven

De inschrijving voor de NN Marathon Rotterdam 2020 opent dit najaar.

Kerkdienst

De Marathon Kerkdienst is een kerkdienst, die aan de vooravond van de NN Marathon Rotterdam wordt gehouden en bedoeld voor zowel lopers als supporters van lopers. Geïnspireerd door vergelijkbare diensten in Berlijn, Londen en New York is deze dienst in 2006 ook naar Rotterdam gehaald.

De kerkdienst is uiteraard voor iedereen toegankelijk, maar wel gericht op lopers en hun supporters en duurt ongeveer een uur. Er wordt gebeden en een aantal vlot in het gehoor liggende liederen worden gezongen. Een goede gospelgroep neemt het voortouw. Dit jaar is dit het Blackgospelkoor Miracles uit Woerden, onder leiding van Chesron Ledes. De ‘preek’ is een bezinning op de grote loop van de volgende dag. Tijdens die bezinning wordt in de spiegel gekeken: zowel die van de Bijbel als die van de Marathon zelf.

Na afloop is er gelegenheid ook iets te drinken: koffie, thee, of fris. Dé plek om elkaar verder te ontmoeten, verwachtingen en loopervaringen uit te wisselen. Voor een echt goede voorbereiding kan deze dienst natuurlijk niet worden gemist!

Datum

Zaterdag 6 april 2019

Tijd

19.00 – 20.00 uur; mogelijkheid tot napraten

Locatie

Citykerk Het Steiger, Hang 18, Rotterdam

Voorgangers

Hubert Berbée en Guus Koelman

Leeftijden

Voor de leeftijdlimieten gelden de leeftijden op de dag van het evenement:

  • NN Marathon Rotterdam: 20 jaar
  • AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam: 14 jaar
  • AD City Run Rotterdam: 12 jaar
  • NN Kids Run 2,5 km: 10-15 jaar
  • NN Kids Run 1 km: 7-12 jaar
Marathon-Photos

Marathon-Photos.com is de officiële fotograaf voor de NN Marathon Rotterdam. Alle deelnemers worden gefotografeerd op meerdere plekken langs het parcours en natuurlijk op de finish. Ook worden er persoonlijke filmpjes gemaakt. Dus zorg dat je startnummer goed zichtbaar is en lach naar de camera.

Marathon Sport Expo

Vrijdag 5 en zaterdag 6 april vindt de Marathon Sport Expo plaats. De Marathon Sport Expo vindt, net als voorgaande jaren, plaats in het Postillon WTC in hartje centrum Rotterdam. Op zondagochtend 7 april kun je hier tevens terecht bij het wedstrijdsecretariaat voor je startnummer of vragen over je deelname.

Openingstijden
Vrijdag 5 april: 10.00 - 20.00 uur
Zaterdag 6 april: 10.00 uur - 20.00 uur
Zondag 7 april: 07.00 uur - 10.00 uur

Medaille

Alle deelnemers ontvangen na het passeren van de finishstreep een medaille als herinnering aan het evenement. Bovendien kun je je medaille laten graveren met je naam en eindtijd.

Medisch advies

Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop
1. Als he problemen hebt met jouw gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien je vaak blessures hebt, adviseren wij je een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kun je meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, m.n ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kun je bepalen of het voor jou zinvol is om je op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.

2. Kleding en weer:

  • Boven 15 graden en zeker 20 graden moet je je kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)

  • Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.

  • Strik je veters grondig (dubbele knoop), zorg ervoor dat ze niet los gaan tijdens de wedstrijd.

Opm.: Hoe langzamer je tempo des te meer kleding je nodig hebt (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Rotterdam 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.

3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan je deelneemt.

4. Loop uitsluitend op goed ingelopen ( nooit nieuwe!) schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training en de wedstrijd. Wissel het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk. 

5. Heb je een koortsende ziekte (>39o) in de week vóór het evenement, loop dan niet mee!

Adviezen direct voor en tijdens de loop
1. De hoeveelheid die je drinkt, is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkom je dat je onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als je niet gewend bent te drinken, drink dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat je per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die je aan een riem meedraagt) kunnen je daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer je geen snelle loper bent, neem dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die je te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!

2. Luister naar je lichaam! Voel je je zich niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippevel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heb je wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heb je meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!

3. Heb je kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.

4. Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.

5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.

6. Let goed op het wegdek en andere situaties om je heen.

7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.

8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dien je bij je te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.

Adviezen na de loop

1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).

2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!

3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.

4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.

Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd

Heb je, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kun je contact opnemen met jouw huisarts.

Medische verzorging parcours

Het medische team van de organisatie, bestaand uit artsen en gespecialiseerd verpleegkundigen, werkt al jaren met een uitgeschreven protocol voor (onder andere) de signalering en behandeling van hitteberoerte. Dit protocol is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en is verder afgestemd en gedeeld met ambulancepersoneel, gemeentelijke hulpdiensten en Rode Kruis. Herkenning en snelle behandeling van onder meer hitteberoerte staan centraal. Potentiele slachtoffers worden opgevangen in medische posten langs het parcours en bij de finish door specialistische artsen en verpleegkundigen. De organisatie en haar medische team weet, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dat een koelbad een adequate behandelmethode is, maar dat met ons medische protocol ook heel snel en actief gekoeld kan worden met ijs en natte handdoeken.  Echter, er is in overleg met de medische commissie besloten om ter aanvulling op het bestaande medische protocol een koelbad bij de finish van de NN Marathon Rotterdam te plaatsen (Coolsingel) die - indien nodig - ingezet kan worden.

Om de 5 km is er een medische post waar Eerste Hulp kan worden verleend. Heb je hulp nodig of kun je onverhoopt niet meer verder, loop dan in een rustig tempo door naar de eerstvolgende verzorgings- of sponspost. Hier word je door medewerkers van het Rode Kruis of Rotterdam EHBO opgevangen.

Het is niet mogelijk om je op willekeurige plaatsen langs het parcours op te halen. Voor noodgevallen is er direct na de finish een locatie ingericht.

Muziek langs het parcours

Op 5 april 2020 vindt zoals gebruikelijk de 'Heartbeat of Rotterdam' plaats. Tientallen bands, DJ' acts en orkesten staan langs het parcours van de NN Marathon Rotterdam om de lopers en supporters muzikaal te begeleiden. Wil jij je aanmelden als band, DJ of orkest? Stuur dan even een e-mail naar liselotte@basdezwart.nl.

Parcours

Bekijk hier de parcourskaarten.

Programma

Bekijk hier het volledige programma van de NN Marathon Rotterdam.

Prijsuitreiking

NN Marathon Rotterdam
Net als voorgaande jaren zijn er geldprijzen voor de eerste drie mannen en vrouwen vanaf categorie M35 en hoger.

Overige afstanden
Bij de AD City Run Rotterdam en de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam zijn geen leeftijdscategorieën, uitsluitend onderverdeling in man en vrouw. Bij deze afstanden zijn ereprijzen te winnen.

Let op: De bruto tijd is de officiële tijd.

SMS Service

De NN Marathon Rotterdam SMS-Service verstuurt via SMS de actuele netto tijden van ieder 5 km-punt, halve marathon-punt en finish.

Bij je inschrijving

Bij inschrijving kunnen deelnemers tot 3 mobiele telefoonnummers opgeven, zodat hun supporters op de hoogte worden gehouden van de de tussen tijden. De kosten voor de SMS service zijn € 5,- per opgegeven nummer.

Na je inschrijving

Alle doorkomsttijden - Als je je aanmeldt voor het SMS-abonnement, ontvang je doorkomsttijden op de 5, 10, 15, 20, HM, 25, 30, 35, 40 en finish. Je ontvangt dus max 10 berichten en stopt automatisch na het laatste bericht.  Per ontvangen bericht betaal je € 0,55. Stuur CC ‘startnummer’ ON naar nummer 4004 (bijv. CC 1234 ON). Wil je op enig moment geen nieuwe berichten meer ontvangen, stuur dan CC ‘startnummer’ OFF naar nummer 4004.

Laatste doorkomsttijd - Wanneer je niet van alle passages op de hoogte gehouden wilt worden, maar wel op enig moment de laatst bekende passage wilt ontvangen, kun je de SMS-update gebruiken. Stuur CC ‘startnummer’ naar nummer 4004 (bijv. CC 1234). Je ontvangt dan 1 bericht met de laatst doorkomsttijd. Voor dit bericht betaal je € 0,70.

Deze services zijn alleen mogelijk via Nederlandse 06-nummers en wanneer je niet een algemene blokkade op betaalde SMS-berichten actief hebt. De service is te gebruiken tot en met zondag 7 april 16.00 uur.

Tijdsaanduiding

Tijdens de NN Marathon Rotterdam staan op de volgende punten klokken:

  • Start
  • Elk 5 kilometerpunt
  • Halve-marathonpunt
  • 1000 en 500 meter voor de finish op de Coolsingel
  • Finish

Tijdens de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam vind je op de volgende punten klokken:

  • Start
  • 5 kilometerpunt
  • 10 kilomterpunt
  • Finish

Deelnemers aan de AD City Run Rotterdam zien onderweg op de volgende punten klokken staan:

  • Start
  • 1000 en 500 meter voor de finish op de Coolsingel
  • Finish
Tijdlimieten
NN Marathon Rotterdam 5 uur en 30 minuten
AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam 1 uur en 20 minuten
AD City Run Rotterdam 45 minuten


Deelnemers die na de deadline de finish passeren, worden niet meer opgenomen in de wedstrijduitslag en ontvangen geen medaille.

Tijdregistratie

MYLAPS BibTag
Bij alle onderdelen van de NN Marathon Rotterdam zal de MYLAPS BibTag worden gebruikt voor het registreren van je tijd. Achter op je startnummer (Bib) bevindt zich een elektronische chip (Tag) en een kunststof afstandhouder. BibTag maakt het registreren van je tijden heel eenvoudig, het enige wat je moet doen is het correct dragen van het startnummer.

Informatie om een goede tijdregistratie te garanderen

  • Draag het startnummer zichtbaar op de borst. Bedek het startnummer niet met een jack of met je handen tijdens het passeren van de matten op de start- en finishlijn. Deze matten vangen het signaal van je BibTag op. (Let ook op met het indrukken van je eigen stopwatch op de start- en finishlijn).
  • Vouw of kreukel het startnummer niet. Zeker niet op de plaats waar de Tag zit.
  • Gebruik vier speldjes op de hoekpunten van het startnummer, doorboor de Tag niet.
  • Verwijder de kunststof afstandhouder niet.
  • De BibTag werkt op basis van een andere technologie dan de MYLAPS ChampionChip. Daarom kun je tijdens dit evenement geen gebruikmaken van je gele of groene MYLAPS ChampionChip. Je kunt je MYLAPS ChampionChip echter gewoon aan je schoen laten zitten, deze stoort niet op het BibTag syteem.

De Tags hoeven niet ingenomen te worden na de race, je kunt het startnummer (met Tag) als souvenir bewaren of bij het gewone afval weggooien (kunststof).

Wat is de officiële tijd?
De brutotijd is de officiële tijd. Deze start op het moment dat het startschot valt en stopt op het moment dat je de finish passeert. De nettotijd is de tijd die start op het moment dat je de mat op de startlijn passeert en stopt als je de finish passeert. Deze nettotijd wordt als extra service vermeld.

Toiletten

Toiletten vind je bij de start (ook in de startvakken), elke 2,5 km langs het parcours en bij de wisselpunten van de TBI Business Runs.

Uitslagen eerdere edities

Alle uitslagen van de NN Marathon Rotterdam 2019 kun je hier vinden. De bruto tijd is de officiële tijd.

Uitslagen van eerdere edities vind je hier.

Verzorging

Verzorging NN Marathon Rotterdam (42,195 km)

Tijdens de NN Marathon Rotterdam zullen verzorgingsposten met AA Drink-Iso Lemon (Isotone sportdrank) en water (via Smart Drinking drinksysteem) worden ingericht op ongeveer de volgende km-punten: 5 km, 10 km, 15 km, 20 km, 25 km, 30 km, 35 km en 40 km. Daarnaast zijn er sponsposten voorzien op de volgende km-punten: 12,5 km, 17,5 km, 22,5 km, 27,5 km, 32,5 km en 37,5 km. Direct na de finish is ook AA Drink Smart recovery, water en fruit beschikbaar. Om maag- en darmklachten te voorkomen, wordt er op de verzorgingsposten onderweg geen fruit aangereikt. We adviseren alle lopers gebruik te maken van de verzorgingsposten zoals je gewend bent tijdens je voorbereiding.

Veilig en verantwoord lopen

Het niet aanvullen van vochtverlies door zweten tijdens duursporten kan leiden tot afname van het prestatievermogen. Onvoldoende drinken kan uiteindelijk leiden tot medische problemen. Veel sporters lijken niet te weten dat niet alleen te weinig, maar ook te veel drinken hun gezondheid in gevaar kan brengen. Het op peil houden van een juist niveau van vloeistoffen en zouten in het lichaam, is bijzonder belangrijk.

Als je als atleet de weg op gaat, verliest het lichaam zowel vocht als zouten via het lichaamszweet op de huid en via de ademhaling. Processen die er voor zorgen dat je de verkoeling krijgt die je nodig hebt om de lichaamstemperatuur stabiel te houden. Het niet tijdig en in de juiste hoeveelheden aanvullen van het verlies aan lichaamsvocht, kan leiden tot uitdroging (door te weinig te drinken) en hyponatremia (door te veel te drinken een te kort aan zouten). Dit kan je prestatie, je psychische en je fysieke toestand beïnvloeden. Het aanvullen van vloeistof en zouten tot een optimaal niveau is zeer individueel en hangt af van de omgevingsomstandigheden (het weer), soort en intensiteit van de lichamelijke activiteit (snelheid) en persoonlijke factoren zoals mate van getraindheid, lichaamsgewicht en de kleding die je draagt.

Atleten hebben hierin een eigen verantwoordelijkheid. De juiste hoeveelheden drinken is een combinatie van kennis van je lichamelijke behoeften en de manier van drinken tijdens het lopen.

Smart Drinking

De manier waarop het drinken aan de atleten wordt aangeboden (systeem van drinkposten) draagt in belangrijke mate bij aan het plezier dat je hebt tijdens het lopen. Het drinkuitgiftesysteem moet je in staat stellen met gemak en zonder onderbrekingen in het wedstrijdritme, de juiste hoeveelheden te drinken, ongeacht de snelheid waar mee je loopt. Ook ongemakken als morsen en niet precies weten hoeveel je hebt gedronken, is geen bijdrage aan lopen met plezier.

Het drinksysteem (gepatenteerd) van de NN Marathon Rotterdam, ontwikkeld in samenwerking met de TU Delft, afdeling industriële vormgeving, verdient daarom met recht de naam: Smart Drinking, running safe while enjoying the race.

De organisatie van de NN Marathon Rotterdam adviseert je om je eigen, individuele behoeftes aan vocht te bepalen en om bekend te worden met het drinksysteem, zodat het vochtniveau op het juiste peil kan worden gehouden. Klik daarom hier voor verdere informatie over drinken tijdens het lopen en voor aanbevelingen voor individuele vochtvereisten. Klik hier voor het drinken in de praktijk.

Verzorging AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam (10,55 km)

Tijdens de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam zal er een verzorgingspost met AA Drink-Iso Lemon (Isotone sportdrank) en water worden ingericht op het 5-km punt. Direct na de finish is ook AA Drink-Iso Lemon, water en fruit beschikbaar.

Verzorging AD City Run Rotterdam (4,2 km) & NN Kids Runs (1 & 2,5 km)

Direct na de finish ontvangt iedere deelnemer een bekertje water en een flesje AA Drink-Iso Lemon.

Warming-up

Het is niet mogelijk een warming-up op het parcours te houden. Volg altijd de instructies van de officials op.

Wedstrijdreglement

Op ons evenement is het wedstrijdreglement van de Atletiekunie en IAAF van toepassing.

Wetenschappelijk onderzoek

Het Erasmus MC afdeling Spoedeisende Hulp, Acute Interne Geneeskunde en afdeling huisartsgeneeskunde zijn partner van de NN Marathon Rotterdam Golazo Sports. Gezamenlijk werken we aan wetenschappelijk onderzoek om de hardloper zo goed mogelijk van adviseren. Onderzoekstitel: “The Rotterdam Marathon Study Group”

Heb jij dat ook? Je bent aan het trainen voor een hardloop evenement en hebt vragen over voeding, gezondheid, prestatie, lichamelijke klachten of een blessure. Vaak kun je geen antwoord vinden op je vraag, omdat daar nog nooit wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan.

De medische commissie van Golazo Sports is zeer geïnteresseerd in die vragen van hardlopers. Om bovenstaande reden vragen wij in het inschrijfformulier of jij als deelnemer wilt meewerken aan dit onderzoek.