Veelgestelde vragen

Bekijk op deze pagina alle veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Houd er rekening mee dat de onderstaande informatie onder voorbehoud van wijzigingen is.

De veelgestelde vragen omtrent de verplaatsing van de NN Marathon Rotterdam vind je hier.

Inschrijving

Virtuele editie

Komt er een virtuele editie?
Ja, je kunt zondag 11 oktober deelnemen aan een virtuele editie van de NN Marathon Rotterdam tijdens NN Running Day. Op zondag 11 oktober ervaar je vanuit huis de beleving en sfeer van de NN Marathon Rotterdam. Start vanuit je eigen huis en ervaar de sfeer en beleving van de NN Marathon Rotterdam. Meld je gratis aan, download de MyTrace-app en loop mee! 

COVID-19

COVID-19
Klik hier voor de laatste updates.

Algemene voorwaarden

Wat zijn de algemene voorwaarden?
Klik hier voor de algemene voorwaarden.

Bevestigingsmail

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, wat nu?
Nadat je je hebt ingeschreven, ontvang je een bevestigingsmail. Controleer ook je spambox als je de e-mail niet binnen 30 minuten hebt ontvangen. Indien hij ook daar niet staat, neem dan contact met ons op.

Inschrijven

Kan ik me inschrijven?
Het is momenteel niet mogelijk je in te schrijven voor de NN Marathon Rotterdam.

Inschrijving wijzigen

Kan ik mijn inschrijving wijzigen?
Mocht je na jouw inschrijving jouw adres willen wijzigen, alsnog een product willen bestellen, jouw afstand willen wijzigen of jouw startbewijs willen overdragen, dan kan dit eenvoudig door in te loggen op jouw account.

Inschrijven als bedrijf of school

Hoe schrijf ik me in als bedrijf, groep, school of vereniging?
Klik hier voor het stappenplan voor het aanmaken, invoeren en wijzigen van een groep/business team.
Klik hier voor het deelnemen aan een bestaande groep/business team.
Klik hier voor het aanmaken, invoeren en wijzigen van scholen of verenigingen.

Leeftijden

Wat zijn de minimale leeftijden om deel te nemen?

  • NN Marathon Rotterdam: 20 jaar
  • AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam: 14 jaar
  • City Run Rotterdam: 12 jaar
  • NN Kids Run 2,5 km: 7-15 jaar
  • NN Kids Run 1 km: 6-10 jaar
Startbewijs overdragen

Kan ik mijn startbewijs overdragen?
We bieden alle individueel ingeschreven deelnemers de mogelijkheid hun startbewijs (inclusief eventueel extra aangekochte producten) over te dragen aan iemand anders via ons vraag en aanbod-platform. Klik hier voor het stappenplan voor het overdragen van een startbewijs.

Studentenkorting

Krijg ik als student korting?
Studenten krijgen korting bij deelname aan de NN Marathon Rotterdam (€ 5,-), AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam (€ 2,50) en de City Run Rotterdam (€ 2,50).

Voorwaarden

  • Als student sta je inschreven voor een voltijde dagopleiding aan een Nederlandse universiteit of HBO-instelling;
  • Je dient voorafgaand aan het evenement al minimaal één jaar student te zijn;
  • Je bent tussen de 16 en 30 jaar op de dag van het evenement.

Event info

Datum

Wanneer is de NN Marathon Rotterdam?
Als gevolg van de ontwikkelingen rondom het coronavirus heeft de organisatie besloten om de NN Marathon Rotterdam opnieuw te verplaatsen. De nieuwe datum voor de NN Marathon Rotterdam is bekend: zaterdag 10 en zondag 11 april 2021.

Medaille

Krijg ik een medaille?
Alle deelnemers ontvangen na het passeren van de finish een medaille als herinnering aan het evenement. Bovendien kun je deze medaille laten graveren met jouw naam en eindtijd. 

Medaille graveren

Kan ik mijn medaille laten graveren? 
Alle deelnemers op kunnen direct na afloop hun medaille laten graveren. In het inschrijfformulier kun je hiervoor ''medaille graveren'' aanvinken. Indien je dit nog niet gedaan hebt, kun je dit nog toevoegen door in te loggen op jouw account. Je kunt ook na het evenement besluiten je medaille te graven.

Als je het bij jouw inschrijving aangeeft, bedragen de kosten hiervoor op zaterdag voor de City Run Rotterdam 
en de NN Kids Runs € 5,- en op zondag voor de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam en de NN Marathon Rotterdam € 7,-. Als je dit niet bij je inschrijving vooraf hebt aangegeven, kun je je medaille na afloop laten graveren, maar de kosten bedragen dan € 6,50 voor de NN Kids Runs en Mini Marathon. Voor de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam en de NN Marathon Rotterdam is het € 8,-.

Tijdsaanduiding

Waar staan de kilometers aangegeven?
Tijdens de NN Marathon Rotterdam staan op de volgende punten klokken:

  • Start
  • Elk 5 kilometerpunt
  • Halve-marathonpunt
  • 1000 en 500 meter voor de finish op de Coolsingel
  • Finish

Tijdens de AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam staan op de volgende punten klokken:

  • Start
  • 5 kilometerpunt
  • 10 kilomterpunt
  • Finish

Tijdens de City Run Rotterdam staan op de volgende punten klokken:

  • Start
  • 1000 en 500 meter voor de finish op de Coolsingel
  • Finish
Tijdregistratie

Is er tijdregistratie?
Bij alle onderdelen van de NN Marathon Rotterdam zal de MYLAPS BibTag worden gebruikt voor het registreren van je tijd. Achter op je startnummer (Bib) bevindt zich een elektronische chip (Tag) en een kunststof afstandhouder. BibTag maakt het registreren van je tijden heel eenvoudig, het enige wat je moet doen is het correct dragen van het startnummer.

Informatie om een goede tijdsregistratie te garanderen:

  • Draag het startnummer zichtbaar op de borst. Bedek het startnummer niet met een jack of met je handen tijdens het passeren van de matten op de start- en finishlijn. Deze matten vangen het signaal van je BibTag op (Let ook op met het indrukken van je eigen stopwatch op de start- en finishlijn).
  • Vouw of kreukel het startnummer niet. Zeker niet op de plaats waar de Tag zit.
  • Gebruik vier speldjes op de hoekpunten van het startnummer, doorboor de Tag niet.
  • Verwijder de kunststof afstandhouder niet.
  • De BibTag werkt op basis van een andere technologie dan de MYLAPS ChampionChip. Daarom kun je tijdens dit evenement geen gebruikmaken van je gele of groene MYLAPS ChampionChip. Je kunt je MYLAPS ChampionChip echter gewoon aan je schoen laten zitten, deze stoort niet op het BibTag syteem.

De Tags hoeven niet ingenomen te worden na de race, je kunt het startnummer (met Tag) als souvenir bewaren of bij het gewone afval weggooien (kunststof).

Wat is de officiële tijd?
De brutotijd is de officiële tijd. Deze start op het moment dat het startschot gegeven wordt en stopt op het moment dat je de finish passeert. De nettotijd is de tijd die start op het moment dat je de mat op de startlijn passeert en stopt als je de finish passeert. De nettotijd wordt als extra service vermeld.

Tijdslimieten

Wat zijn de tijdslimieten?

  • NN Marathon Rotterdam: 5 uur en 30 minuten (21, 1 km binnen 2u45, 28 km binnen 3u40)
  • AA Drink 1/4 Marathon Rotterdam: 1 uur en 20 minuten (6 km binnen 50 minuten, 9 km binnen 1 uur en 10 minuten)
  • City Run Rotterdam: 45 minuten

Deelnemers die na de deadline de finish passeren, worden niet meer opgenomen in de wedstrijduitslag en ontvangen geen medaille.

Uitslagen

Waar vind ik mijn uitslag?
De uitslagen worden na afloop gepubliceerd op deze pagina. De link naar de uitslagenpagina ontvang je ook per e-mail na het evenement. Let op: de bruto tijd is de officiële tijd. Heb je een vraag of opmerking over jouw uitslag? Stuur dan een e-mail naar Mylaps Event Timing o.v.v. je startnummer en eventueel zelf geklokte tijden.

Wedstrijdreglement

Wat is het wedstrijdreglement?
Op de NN Marathon Rotterdam is het wedstrijdreglement van de Atletiekunie en World Athletics van toepassing.

Overig

Goede doel

Wat is het goede doel van de NN Marathon Rotterdam?
Het goede doel voor de NN Marathon Rotterdam 2020 is KWF Kankerbestrijding.

Halve marathon

Is er een halve marathon?
Nee, er is geen halve marathon voor individuele deelnemers. Wil je toch een halve marathon lopen? Schrijf je dan in voor de TBI Business Duo Marathon.

Hotel

Waar kan ik overnachten?
Maak het jezelf en jouw supporters gemakkelijk en extra leuk en maak er een weekend Rotterdam van! Rotterdam.info biedt een overzicht van hippe hostels tot luxe (design)hotels: voor elke smaak en elk budget is een passende slaapplek te vinden.

Medisch advies en medische verzorging

Wat wordt er medisch geadviseerd?
Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop

1. Als je problemen hebt met jouw gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien je vaak blessures hebt, adviseren wij je een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kun je meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, m.n ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kun je bepalen of het voor jou zinvol is om je op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.

2. Kleding en weer:

  • Boven 15 graden en zeker 20 graden moet je je kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)

  • Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.

  • Strik je veters grondig (dubbele knoop), zorg ervoor dat ze niet los gaan tijdens de wedstrijd.

Opm.: Hoe langzamer je tempo des te meer kleding je nodig hebt (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Rotterdam 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.

3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan je deelneemt.

4. Loop uitsluitend op goed ingelopen ( nooit nieuwe!) schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training en de wedstrijd. Wissel het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk. 

5. Heb je een koortsende ziekte (>38 graden Celsius) voorafgaand (circa twee weken) aan het evenement, loop dan niet mee!

Adviezen direct voor en tijdens de loop
1. De hoeveelheid die je drinkt, is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkom je dat je onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als je niet gewend bent te drinken, drink dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat je per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die je aan een riem meedraagt) kunnen je daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer je geen snelle loper bent, neem dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die je te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!

2. Luister naar je lichaam! Voel je je zich niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippevel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heb je wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heb je meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!

3. Heb je kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.

4. Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.

5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.

6. Let goed op het wegdek en andere situaties om je heen.

7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.

8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dien je bij je te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.

Adviezen na de loop

1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).

2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!

3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.

4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.

Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd
Heb je, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kun je contact opnemen met jouw huisarts.

Het medische team van de organisatie, bestaand uit artsen en gespecialiseerd verpleegkundigen, werkt al jaren met een uitgeschreven protocol voor (onder andere) de signalering en behandeling van hitteberoerte. Dit protocol is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en is verder afgestemd en gedeeld met ambulancepersoneel, gemeentelijke hulpdiensten en Rode Kruis. Herkenning en snelle behandeling van onder meer hitteberoerte staan centraal. Potentiele slachtoffers worden opgevangen in medische posten langs het parcours en bij de finish door specialistische artsen en verpleegkundigen. De organisatie en haar medische team weet, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dat een koelbad een adequate behandelmethode is, maar dat met ons medische protocol ook heel snel en actief gekoeld kan worden met ijs en natte handdoeken.  Echter, er is in overleg met de medische commissie besloten om ter aanvulling op het bestaande medische protocol een koelbad bij de finish van de NN Marathon Rotterdam te plaatsen (Coolsingel) die - indien nodig - ingezet kan worden.

Om de 5 km is er een medische post waar Eerste Hulp kan worden verleend. Heb je hulp nodig of kun je onverhoopt niet meer verder, loop dan in een rustig tempo door naar de eerstvolgende verzorgings- of sponspost. Hier word je door medewerkers van het Rode Kruis of Rotterdam EHBO opgevangen.

Het is niet mogelijk om je op willekeurige plaatsen langs het parcours op te halen. Voor noodgevallen is er direct na de finish een locatie ingericht.

SMS Service

Wat houdt de SMS Service in?
De NN Marathon Rotterdam SMS-Service verstuurt via SMS de actuele netto tijden van ieder 5 km-punt, halve marathon-punt en finish.

Bij inschrijving kunnen deelnemers tot 3 mobiele telefoonnummers opgeven, zodat hun supporters op de hoogte worden gehouden van de de tussen tijden. De kosten voor de SMS service zijn € 5,- per opgegeven nummer.

Alle doorkomsttijden - Als je je aanmeldt voor het SMS-abonnement, ontvang je doorkomsttijden op de 5, 10, 15, 20, HM, 25, 30, 35, 40 en finish. Je ontvangt dus max 10 berichten en stopt automatisch na het laatste bericht.  Per ontvangen bericht betaal je € 0,55. Stuur CC ‘startnummer’ ON naar nummer 4004 (bijv. CC 1234 ON). Wil je op enig moment geen nieuwe berichten meer ontvangen, stuur dan CC ‘startnummer’ OFF naar nummer 4004.

Laatste doorkomsttijd - Wanneer je niet van alle passages op de hoogte gehouden wilt worden, maar wel op enig moment de laatst bekende passage wilt ontvangen, kun je de SMS-update gebruiken. Stuur CC ‘startnummer’ naar nummer 4004 (bijv. CC 1234). Je ontvangt dan 1 bericht met de laatst doorkomsttijd. Voor dit bericht betaal je € 0,70.

Deze services zijn alleen mogelijk via Nederlandse 06-nummers en wanneer je niet een algemene blokkade op betaalde SMS-berichten actief hebt. De service is te gebruiken tot en met zondag 11 april 16.00 uur.

Vrijwilligers

Welke vrijwilligerstaken zijn er en hoe kan ik mij aanmelden?
Klik hier voor alle informatie over vrijwilligers. 

Wetenschappelijk onderzoek

Ik wil meedoen aan wetenschappelijk onderzoek, hoe meld ik mij aan?
Blessures komen helaas relatief vaak voor bij hardlopers. De afgelopen jaren is het aantal hardloopblessures in Nederland zelfs toegenomen. Om dit een halt toe te roepen hebben onderzoekers van het Erasmus MC de SPRINT-studie opgezet. Met deze studie hebben de onderzoekers het doel om met een blessurepreventieprogramma het aantal blessures bij hardlopers te verminderen.

Doe je mee?

Om te kunnen onderzoeken of het blessurepreventieprogramma effectief is, zijn bijna 3500 hardlopers nodig die mee willen doen aan de SPRINT-studie.

Alle deelnemers aan de studie wordt gevraagd om vier maal een online vragenlijst in te vullen: direct nadat u zich heeft aangemeld voor het onderzoek, een maand voor het hardloopevenement waarvoor u zich heeft ingeschreven, een week voor het evenement en een maand na het evenement. Deze vragenlijsten gaan voornamelijk over uw training en over blessures. Uitnodigingen voor de vragenlijsten ontvangt u via de e-mail en het online invullen kost u ongeveer 10 tot 15 minuten per keer.

Na het invullen van de eerste vragenlijst vindt een loting plaats. Deze bepaalt in welke groep u terecht komt: de interventiegroep of controlegroep. Deelnemers in de interventiegroep krijgen toegang tot een online preventieprogramma. Dit programma bevat 10 onderdelen met concrete handvaten om het risico op blessures te verminderen. Er zitten geen verplichtingen aan hoe vaak u deze website of mobiele applicatie moet bezoeken of welke adviezen u gaat opvolgen. De deelnemers in de controlegroep hebben geen toegang tot de website en volgen hun gebruikelijke voorbereiding op het evenement.

Heb je interesse?

Vink dit aan op uw online inschrijfformulier, waarna de onderzoekers via e-mail contact met u zullen opnemen. Bij verdere vragen over de studie kunt u mailen naar SPRINT@erasmusmc.nl


Loop de virtuele editie van de NN Marathon Rotterdam op 24 of 25 oktober

Start vanuit je eigen huis en ervaar de sfeer en beleving van de NN Marathon Rotterdam tijdens NN Running Day. Meld je gratis aan, download de MyTrace app en loop mee!

Lees meer