Ga terug

Tips en adviezen voor lopen in warm weer

07 april 2017

DAGEN VOORAF

Vochtbalans
Zorg dat je met voldoende vocht in je lichaam aan de start staat. Dat betekent dat je in de dagen vóór je race er al op moet letten om elke dag extra water te drinken. Een indicatie om te kijken of je genoeg drinkt, is de kleur van je urine. Een lichte kleur betekent goed gehydrateerd.

Kleding
Stem je kleding af op de temperatuur. Kleed je niet te warm aan, draag ventilerende kleding en laat donker gekleurde kleding in je kast hangen. Het kan handig zijn om een pet mee te nemen om jouw hoofd en gezicht te beschermen tegen de zon.

Zonnebrandcrème
Het is verstandig om de huid, zeker op het gezicht, te beschermen tegen de zon d.m.v. zonnebrandcrème.

TIJDENS DE RACE

Luister altijd naar je lichaam!
De belangrijkste boodschap bij warm weer is: pas je tempo aan. Staar je niet blind op je doel, maar luister naar je lichaam. Dit geldt voor iedere loper, ook voor goed getrainde lopers. Bij een hogere temperatuur kan je hartslag met 5-15 slagen hoger zijn dan normaal. Dit kost extra energie. Zorg er zelf voor dat je risico's op blessures, uitdroging en warmtestuwing beperkt.

Maak gebruik van elke sponspost en de drankpost
Maak gebruik van zowel de sponsposten als de drinkposten. We adviseren om van elke sponspost gebruik te maken om je lichaam goed te koelen. De drankposten zijn ingericht om te drinken.

Je kunt zelf ook water meenemen in een bidon of  een watergordel dragen. Of laat eventuele supporter(s) extra water meenemen.

SPONSPOSTEN VOOR VERKOELING

Posten: 12,5 km - 17,5 km - 22,5 km - 27,5 km - 37,5 km

Maak gebruik van de sponsposten om het lichaam te koelen, niet om te drinken. De verkoeling kun je gebruiken in je nek, je gezicht en je polsen. Elke post wordt 200 m en 100 m van tevoren aangegeven door middel van gele borden die aan de rechterkant van de weg staan.

DRINKPOSTEN VOOR HYDRATATIE

Posten: 5 km - 10 km - 15 km - 20 km - 25 km - 30 km - 35 km – 37,5 km - 40 km - finish

Op elk 5 km-punt vind je een drinkpost om te drinken, niet om het water over je heen te gooien. Elke verzorgingspost langs het parcours is voorzien van water en de isotone sportdrank AA Drink Iso Lemon of AA Drink Isotone. De posten zijn duidelijk herkenbaar en bestaan uit meerdere kramen. Elke post wordt 200 m en 100 m van tevoren aangegeven door middel van gele borden die aan de rechterkant van de weg staan. Maak vanaf de eerste drinkpost gebruik van de mogelijkheid, wacht niet tot het moment dat je dorst krijgt. Na de finish ontvangt elke deelnemer ook 1 flesje AA Drink Iso Lemon. Tevens wordt hier water en thee aangeboden.

Water wordt aangeboden door middel van het unieke Smart Drinking System. Met deze methode krijg je een drinkbeker (200 ml - 250 ml) en een sponsje met een opening, waarbij de spons fungeert als deksel. Hiermee kun je de juiste (afgemeten) hoeveelheid vocht opnemen én door blijven lopen om je beker helemaal leeg te drinken zonder water te verliezen. Daarna kun je de spons ook nog eens gebruiken voor verkoeling. Elke verzorgingspost is uitgerust met dit drinksysteem. Drink voldoende, maar niet té veel.

EXTRA ENERGYPOINT OP 32,5 KM

Op het 32,5 km punt staat er een Energypoint waar de AA Drink Energy Gel wordt aangeboden. De AA Drink Energy Gel bevat een hoge dosis glucose voor directe energie en magnesium die de werking van je spieren ondersteunt. Op dit punt is eveneens water aanwezig.

NA DE FINISH

Kom tot rust en zorg dat je ontspannen je vochtbalans herstelt. Er is AA Drink Iso-Lemon, water, thee en zijn er bananen beschikbaar.

Trek iets droogs aan als je gefinisht bent, te lang doorlopen in natte kleding voelt niet prettig aan en vergeet niet te genieten van je overwinning.

NN AA Drink AD New Balance Sky Radio